شاه عالم (Shah Alam) مرکز ایالت سلانگور در کشور مالزی

به گزارش مجله سرگرمی، مالزی، کشوری زیبا و متنوع در جنوب شرق آسیا، خانه شهرهای مدرن و جذاب فراوانی است. یکی از این شهرهای پویا، شاه عالم نام دارد که مرکز ایالت سلانگور به شمار می‌رود. این شهر با جمعیت قابل توجه، فرهنگ غنی و جاذبه‌های گردشگری متعدد، یکی از مقاصد محبوب گردشگران داخلی و خارجی است.

شاه عالم (Shah Alam) مرکز ایالت سلانگور در کشور مالزی

برای مطالعه بیشتر با bizbing.ir: سیستم مدیریت محتوای خبری همراه باشد.

شاه عالم در کشور مالزی و در فاصله کمی از کوالالامپور واقع شده است. مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه، شهر نورانی آی سیتی و پارک آبی وت ورلد از دیدنی های شاه عالم به شمار می روند.

شاه عالم (Shah Alam) مرکز ایالت سلانگور در کشور مالزی، واقع در قاره آسیا است. این شهر در ناحیه های پتالینگ و کلانگ واقع شده است و از شرق با سوبانگ جایا و پتالینگ جایا و از شمال با سلایانگ همسایه است.

جمعیت شاه عالم بیش از 740 هزار نفر و مساحت آن حدود 290 کیلومتر مربع است. بیشتر ساکنان این شهر را مالزیایی ها و بومیان کشورهای جنوب آسیا تشکیل می دهند و بعد از آن چینی ها و هندی ها قرار دارند. عمده مردم شاه عالم مسلمان هستند و اقلیت های بودایی، هندو و مسیحی نیز در میان اهالی وجود دارد. زبان رسمی شاه عالم، مالزیایی است.

شاه عالم در سال 1963، با هدف جایگزین شدن به جای کوالالامپور به عنوان مرکز جدید ایالت سلانگور، تاسیس شد. در سال 1974، کوالالامپور به قلمروی فدرال پیوست و در سال 1978، شاه عالم به عنوان مرکز ایالت اعلام شد.

نوع حکومت در ایالت سلانگور پادشاهی مشروطه است و فرماندار کل را سلطان ایالت مینامند. سلطان ایالت، از میان اعضای خانواده سلطنتی انتخاب میگردد و او را علاوه بر رهبر مسلمانان سلانگور، سرچشمه افتخارات و شکوه ایالت نیز میشمارند. قوه مجریه ایالت را سلطان و هیئت مجریه ایالتی تشکیل میدهند. این هیئت شامل نخست وزیر یا رئیس دولت و 10 عضو دیگر است که همگی از میان اعضای هیئت مقننه ایالتی توسط سلطان انتخاب شدهاند.

آب و هوای شاه عالم استوایی به شمار می رود و میزان تغییرات دما طی فصول کم است. متوسط دمای هوا در طول سال از 23 تا 32 درجه سانتی گراد تغییر می نماید و میانگین بارش سالانه 2.4 هزار میلی متر بر آورد شده است.

فرودگاه بینالمللی کوالالامپور در فاصله 30 کیلومتری از شهر واقع شده است و در آن پروازهایی از/ به آلماتی، پکن، ملبورن، سنگاپور، لندن، هنگ کنگ، ابوظبی، آمستردام، استانبول، تهران و بعضی مقاصد داخلی و خارجی دیگر برقرار است. همچنین با استفاده از قطار می توان به کوالالامپور و کلانگ دسترسی داشت. برای جابجایی های درون شهری، اتوبوس ها گزینه خوبی محسوب می شوند.

شما برای خرید در شاه عالم می توانید به ستیا سیتی مال (Setia City Mall)، بازار شبانه ستیا عالم (Setia Alam Night Market) و آئون مال شاه عالم (AEON Mall Shah Alam) سر بزنید.

از محبوب ترین دیدنی های شاه عالم می توان مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه (Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Mosque)، باغ ملی گیاه شناسی شاه عالم (Shah Alam National Botanical Park)، باغ دریاچه شاه عالم (Shah Alam Lake Garden) و شهر نورانی آی سیتی (I-City) را نام برد.

دیگر دیدنی های شاه عالم شامل گالری خیابانی لامان سنی 7 (Laman Seni 7)، موزه سلطان عالم شاه (Sultan Alam Shah Museum)، پارک آبی وت ورلد شاه عالم (Wet World Water Park Shah Alam) و پارک موضوعی اسنوواک آی سیتی (SnoWalk @i-City) می گردد.

نکات تکمیلی:

  1. شاه عالم در سال 1963 با هدف جایگزینی کوالالامپور به عنوان پایتخت جدید ایالت سلانگور بنیان نهاده شد. این شهر در ناحیه‌های پتالینگ و کلانگ واقع شده و از شرق با سوبانگ جایا و پتالینگ جایا و از شمال با سلایانگ همسایه است.
  2. جمعیت شاه عالم بیش از 740 هزار نفر است و مساحت آن حدود 290 کیلومتر مربع می‌باشد. ساکنان این شهر از ملیت‌های مختلفی چون مالزیایی، هندی، چینی و بومیان کشورهای جنوب آسیا تشکیل شده‌اند.
  3. اکثریت مردم شاه عالم مسلمان هستند، اما اقلیت‌های بودایی، هندو و مسیحی نیز در این شهر ساکن می‌باشند. زبان رسمی شاه عالم، مالزیایی است.
  4. شاه عالم دارای آب و هوای استوایی گرم و مرطوب است. میانگین دمای سالانه این شهر بین 23 تا 32 درجه سانتی‌گراد متغیر است و میزان بارندگی سالانه آن حدود 2400 میلی‌متر برآورد شده است.
  5. این شهر از راه‌های ارتباطی خوبی برخوردار است. فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور در 30 کیلومتری آن قرار دارد و پروازهای متعددی از این فرودگاه به مقاصد مختلف داخلی و خارجی برقرار است.
  6. برای جابجایی درون شهری، شبکه حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس‌ها و قطارهای محلی در دسترس است. همچنین می‌توان با قطار به کوالالامپور و کلانگ سفر کرد.
  7. شاه عالم مرکز خرید و تفریحات عالی برای گردشگران است. مراکز خرید بزرگی مانند ستیا سیتی مال، آئون مال شاه عالم و بازارهای سنتی مانند بازار شبانه ستیا عالم، گزینه‌های جذابی برای خرید هستند.
  8. این شهر میراث فرهنگی غنی و جاذبه‌های تاریخی و مذهبی زیادی دارد. مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه، موزه سلطان عالم شاه و گالری خیابانی لامان سنی 7 از جمله این جاذبه‌ها هستند.
  9. علاوه بر آن، شاه عالم دارای مناطق سبز و تفریحی زیبایی است که می‌توان به باغ ملی گیاه‌شناسی شاه عالم، باغ دریاچه شاه عالم و پارک آبی وت ورلد شاه عالم اشاره کرد.
  10. شهر نورانی آی‌سیتی نیز یکی از جاذبه‌های منحصربفرد شاه عالم است که با معماری خیره‌کننده و پارک تفریحی اسنوواک، گردشگران را به خود جذب می‌کند.

سخن پایانی

شاه عالم، شهری پویا و سرزنده در مالزی است که ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف، طبیعت بکر و زیرساخت‌های مدرن را در خود جای داده است. این شهر با جاذبه‌های متنوع گردشگری، مراکز خرید عالی و راه‌های ارتباطی مناسب، انتخاب ایده‌آلی برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌رود.

انتشار: 14 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 53877

به "شاه عالم (Shah Alam) مرکز ایالت سلانگور در کشور مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاه عالم (Shah Alam) مرکز ایالت سلانگور در کشور مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید